JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO GRY?

Aktualizacja: 19 lis 2019

Nowe wyzwania, jakie przed nami stawia wyczynowy sport, pchają trenerów, zawodników oraz amatorów aktywności ruchowej w kierunku nowych, często bardzo prostych, ale nieznanych obszarów nauki. Te obszary dotyczą już nie tylko przygotowania technicznego czy taktycznego. Jakiś czas temu znany nam był podział na 4 główne tematy mające wpływ na formę sportową i optymalne przygotowanie zawodnika do warunków startowych i treningowych. Da się podzielić to jeszcze bardziej?


NIE SIŁA A TECHNIKA MAWIALI...

Pierwszym z nich jest oczywiście przygotowanie techniczne, czyli poznanie specyfiki danej dyscypliny sportowej, w której zamierzamy brać czynny udział jako zawodnicy. Ta specyfika to przede wszystkim koordynacja podstawowych wzorców poruszania się w grze oraz łącznie tych podstaw ze specyficznymi umiejętnościami ruchowymi dla danej dyscypliny.

Kolejnym ważnym obszarem działania w kierunku przygotowania sportowca są zdolności taktyczne. Umiejętność czytania gry, realizowania strategii i sposobu realizacji celu w warunkach walki sportowej. Każda dyscyplina posiada swoją gamę wiedzy na temat taktyki i nieważne czy mówimy o sportach zespołowych, czy indywidualnych, każdy dobrze wyszkolony zawodnik takie umiejętności powinien mieć opanowane.

Trzecim czynnikiem wpływającym na efektywność szkolenia jest bardzo istotne, zwłaszcza we współczesnym sporcie przygotowanie mentalne. Nowe wyzwania sportu wyczynowego równoznaczne są z nowymi możliwościami, a te zazwyczaj niosą za sobą nowe, jeszcze większe niż wcześniej niebezpieczeństwa czyhające nie tylko na młodych adeptów olimpijskiej sztuki zwyciężania, ale także na dorosłych, wydawać by się mogło ukształtowanych już zawodników. Cała wiedza techniczno-taktyczna bez odpowiedniego nastawienia, sposobu myślenia i panowania nad emocjami nie będzie mogła być realizowana. To pierwszy trend w szkoleniu sportowców.

Ostatnim obszarem, a zarazem kolejnym nowym trendem zwłaszcza w Polsce jest skupienie na obszarze zwanym przygotowaniem motorycznym. Nawet jeżeli posiadasz wspaniałe wyszkolenie techniczne i jesteś genialnym taktykiem, a do tego masz bardzo mocny mental i głowę na karku to bez odpowiedniej pojemności i mocy silnika ciężko będzie odnieść Ci sportowy sukces. To prosta sprawa. Spróbuj sobie wyobrazić dwa identyczne samochody na torze wyścigowym. Są zbudowane z tych samych elementów i podzespołów, a jedyne co ich różni to pojemność silnika. Jeden ma pojemność 1,5 l., a drugi 2,5 l. Który twoim zdaniem wygra wyścig? Dokładnie tak, wygra ten drugi tylko przez wzgląd na większy silnik.


JESTEŚ TYM CO JESZ!

Ten ostatni element naszej układanki można by podzielić, tak by stał się ojcem kolejnych dwóch obszarów działania, dzięki którym będziemy mogli budować już nie tylko formę sportową, ale umiejętność dbania o to, co zostało już wypracowane i zabezpieczenie przed utratą tej formy. Nawet jeżeli podzespoły w twoim aucie będą najlepsze z możliwych, a pojemność silnika, co za tym idzie jego moc, pozwolą Ci na więcej niż niedzielny wyjazd z garażu po zakupy i zawiezienie dzieci do szkoły, to wszystkie jego mocne strony stracą, jeśli nie zadbasz o odpowiedniej jakości paliwo i systematyczną kontrolę oraz przeglądy. To samo ma miejsce w przypadku super wyszkolonego i wytrenowanego zawodnika, który nie przykłada większej uwagi do sposobu odżywiania i uzupełniania niedoborów, które wynikają z uprawiania sportu zarówno na amatorskim, jak i na profesjonalnym poziomie. Za długo nie pojedzie bez odpowiedniego paliwa. Dlatego żywienie i suplementacja powinna być nieodłącznym obszarem szkolenia sportowców oraz czynnikiem istotnie wpływającym na poziom sportowy.

OD NOWA

Całość dopełnia złożony temat, który ogólnie można nazwać regeneracją i profilak-tyką. Dr Kelly Starrett, światowej sławy trener i specjalista z dziedziny fizjoterapii oraz pasjonat możliwości ludzkiego ciała w kategoriach ruchu i mechaniki głosi swoje motto mówiące, że każdy człowiek powinien umieć zdiagnozować i usunąć podstawowe problemy swojego ciała. Jako człowiek sportu zgadzam się z całą stanowczością z tym stwierdzeniem, choć zdaje sobie sprawę, że droga do realizacji tego zadania jest bardzo długa i dla wielu wydaje się niemożliwa. Z punktu widzenia trenera nasuwa mi się pytanie: Czy skoro każdy człowiek powinien umieć i zdiagnozować problemy swojego ciała, to czy ten temat nie dotyczy również sportowców? Oczywiście wiedza na ten temat będzie niezbędnym “know how” trenerów, zwłaszcza tych zajmujących się przygotowaniem fizycznym, jednak zbyt późna edukacja lub jej brak w tym obszarze spowoduje brak świadomości (bo nie do końca o wiedzę tu chodzi) wśród naszych zawodników. Skutecznie przełoży się to na nieznajomość możliwości swojego organizmu i nieumiejętność odczytywania sygnałów, które nasza spracowana maszyna nam wysyła. Czy jadąc autem, zaklejasz wszystkie kontrolki, żeby przypadkiem nie widzieć, że coś się zepsuło? Lepiej wcześnie wykrywać niż leczyć, lepiej przeciwdziałać niż czekać na uraz lub kontuzję.

INSTRUKCJA OBSŁUGI

Prawdopodobnie, gdybyśmy posiadali maszynę, która drukuje legalne pieniądze, ale ma jasno określone zasady działania, jej instrukcja konkretnie opisuje, że ta maszyna może pracować tylko 8 godzin dziennie, co 7 dni powinna dostać dzień wolnego, raz na trzy miesiące nie pracować przez tydzień, a co roku powinna być serwisowana, to czy “olałbyś” te zasady i liczył, że może jakoś się uda, czy przestrzegałby w obawie przed uszkodzeniem lub zepsuciem tej cudownej maszyny? Zapewne to drugie. Dlaczego więc nie może tak się dziać z naszym organizmem i organizmem naszych zawodników? Dlaczego nie przestrzegamy instrukcji obsługi naszego ciała, które poddajemy tak ekstremalnym bodźcom, jakimi jest już nie tylko każdy trening i mecz, ale też każdy dzień spędzony za biurkiem w pracy?


Jako ludzie zostaliśmy zrodzeni dla ruchu, do ciągłej pracy, do przemieszczania się, do pokonywania dużych odległości oraz do biegania przez bardzo długi czas.

SEKRET SUKCESU

Jak więc widzicie nie cztery, a znacznie więcej obszarów wpływa na optymalne wyszkolenie i przygotowanie zawodnika do uprawiania sportu na mistrzowskim i profesjonalnym poziomie. Zdradzę Ci mały sekret, który pozwoli osiągnąć Ci niewyobrażalnie wysoki poziom sportowy. Zapamiętaj, że każdy z tych obszarów, związanych z ciałem, ruchem i wszystkim tym, co ten układ napędza, steruje, pozwala mu pracować i regenerować się jest kluczowym elementem niezbędnym do sukcesu w każdej dyscyplinie sportu.


Dlaczego tak ma być? Bo jesteśmy jako ludzie zrodzenia dla ruchu, do ciągłej pracy, do przemieszczania się, do pokonywania dużych odległości oraz do biegania przez bardzo długi czas. Dlaczego więc tak nie jest? Jeżeli pamiętasz czasy gum “Turbo” lub kultowego “Pegasusa” to wiesz, jak wyglądało spędzanie przez nas w dzieciństwie wolnego czasu. Byliśmy stale w ruchu. Pomimo wielogodzinnego siedzenia w szkolnych ławkach, niemal tyle samo czasu spędzaliśmy na zabawach, grze w piłkę nożną czy kosza, jazdę na rowerze, wspinanie na drzewa czy wiszenie na osiedlowym trzepaku próbując wykonać wymyk (lub odmyk). Teraz nie dość, że dzieci i młodzież przesiadują godzinami w szkolnych ławkach, to czas wolny również spędzają w pozycji siedzącej. Nie sprzyja to rozwojowi naszej ogólnej sprawności ani w młodym wieku, ani w wieku dorosłym gdzie jest jeszcze gorzej.


NIE MA DOBRZE ANI ŹLE

Kelly Starrett w swojej książce “Gotowy do biegu”, pisze, że “ludzkie ciało to niesamowita, samo adaptująca się i trudna do powstrzymania maszyna, którą natura zaprojektowała tak, by mogła przetrwać miliony powtarzających się czynności”. Problem w tym, że dla naszego organizmu nie ma czegoś takiego jak dobre czy złe. Jest tylko optymalne. Do każdego wzorca ruchowego, do którego przyzwyczajamy nasz organizm (nawet tego niewłaściwego) będzie on musiał się zaadaptować z jednym tylko celem - przetrwać jak najdłużej. Więc tak samo, jak prawdą stanie się kłamstwo powtórzone milion razy, tak samo nawykiem stanie się zaburzony ruch wykonany milion razy przez Ciebie lub Twoich zawodników. Zachęcam Cię do ponownego spojrzenia na trening i do rozpoczęcia mądrej, solidnej i systematycznej pracy. Pracy, która pozwoli Tobie lub Twoim zawodnikom być gotowym do gry.


Spodobał Ci się ten tekst, uważasz go za pomocny i przydatny? Podziel się nim ze światem, niech inni też z niego skorzystają!

Jeżeli chcesz widzieć więcej o przygotowaniu motorycznym zapraszam Cię do zamówienie mojej książki GOTOWY DO GRY - pierwszego w Polsce podręcznika przygotowania motorycznego dla trenerów i zawodników. Możesz ja zamówić TUTAJ


skontaktuj się ze mną

JEŚLI MASZ PYTANIA ZADZWOŃ LUB NAPISZ DO MNIE
  • Facebook - Czarny Krąg
  • Instagram - Czarny Krąg
  • YouTube - Czarny Krąg

©2019 BY WALDEMAR WARCHOŁ